HEEN & TERUG: REISVERSLAG SCHOTLAND

MAY 18, 2014

BACK     <

In mei reisde ik met backpack en tent af naar de Schotse hooglanden opzoek naar avontuur. Ik ging voor het eerst de bergen in, wildkamperen en liften. Skye is een magisch eiland. Het landschap is er kaal, ruig en ongerept. De wolken hangen als een sluier in de bergen. En er was regen, altijd regen, zelfs als het niet regende, had het net geregend. De meren lopen over in gelaagde hellingen. De bossen zijn er dichtbegroeid en hebben ontelbare kleuren groen. De paden gaan zigzaggend omhoog en zijn glad en modderig. Hier liggen losse stenen, klimmend en klauterend bereik je de top. Je backpack is zwaar, de blaren staan op je voeten, maar het doet er niet toe. Het uitzicht is ontzagwekkend mooi...

Skye, Schotland

Coördinaten:  57.535926, -6.226273

Gehuld

in nevel.

Onze reis begint in Glasgow. Vanuit hier pakken wij de bus naar skye. Let wel op, deze moet je van ter voren reserveren. Grote kans dat hij vol zit, zoals wij hadden. Hierdoor kwamen we pas om 8 uur aan op Skye. Gelukkig is er gelijk een camping naast de bushalte en hebben we daar onze tent opgezet.

REGen regen en nog meer....regen.

Onze dagen daar beginnen gelijk met regen, heel veel regen. Gelukkig word het in de middag droog en kunnen we de Cuillians in. Dit wandelpad is goed begaanbaar en het voelt alsof je in lord of the rings loopt. Na deze wandeltocht nemen we de bus naar Portree, maar zijn te laat voor de vvv. De bus gaat maar 2 keer per dag. We besluiten een plekje te zoeken om wild te kamperen en lopen langs de kust van Portree. Dit wandelpad gaat stijl omhoog, maar we komen aan bij een stukje gras met wat schaapjes waar we heerlijk alleen kunnen overnachten

aan de andere kant

van de berg is het droog.

De volgende ochtend komen er regelmatig mensen voorbij die hun hond uitlaten, en wij maar denken dat dit een flinke wandeltocht was! We pakken onze tent op en gaan verder aan de stijle wandeltocht. We komen weer aan in portree en gaan verder naar de Old man of stor. Hier regent het heel hard, wat een mythisch effect geeft aan de puntige rotsen. We lopen en stuk naar boven, maar het is erg glad en modderig. We zien geen plek om te kamperen, en de bus komt pas een paar uur later. We besluiten verder te liften. Al snel krijgen we een lift van een bewoner van Skye. Deze aardige man verteld ons dat het aan de andere kant van het eiland wel droog is. En hij had gelijk! Hier schijnt het zonnetjes en we komen bij op een leuke camping in Staffin. Hier warmen we op en maken een mooie wandeling naar het strand. Alles is nu mooi groen, en de avond kleurt rood.

welcome to

our home!

We reizen verder naar Uig. Dit is een mooie route, hier zijn de bergen erg groen! We lopen een heel stuk omhoog, maar gelukkig krijgen we snel weer een lift. Dit keer van een ouder stijl wat rondtrekt in een busje. De bergen daar zijn ontzettend groen en ontzagwekkend, maar de wandeltocht vonden we te gevaarlijk met onze backpacks. Helaas houd mijn camera er hier mee op door alle vocht en regen. Eind middag reizen we weer terug naar de Cuillians hills, zodat we opzoek kunnen gaan naar de fairy pools. In de ochtend beginnen we aan deze tocht, 4 uur later zien we nog geen fairy pools. We lopen wel langs een waterval en besluiten tijdens een rustpauze dat dit mooi genoeg is. We gaan terug  en zoeken een mooi plekje te om te kamperen.

De hoogte

van de wereld in.

Omdat onze vliegreis in de buurt komt besluiten we de bus te pakken terug naar Fort William. Hier zijn grote supermarkten, heel anders dan op het eiland. We zijn blij dat hier de prijzen een stuk goedkoper zijn, en we slaan aardig wat voedsel in. We kamperen bij een groen bos en doen het een dagje rustig aan zodat we de volgende dag de Ben Nevis kunnen beklimmen. We maken een wandeling in Fort William. Er zijn hier nog veel sporen van de geschiedenis vindbaar. De volgende dag worden we gelukkig met goed weer, perfect om de Ben nevis te beklimmen. Het is een redelijk stijl wandelpad, zeker voor iemand die niet sport. Maar kinderen, ouderen en ook ik hebben de top gehaald. Boven in de berg is er sneeuw en we hebben geen goede spullen hiervoor. Natte voeten en nog meer blaren is het resultaat. Toch is het uitzicht zeker de wandeling waard!

GO TO TOP >

contact

Wist je dat Eskimo’s meer dan 1000 worden voor sneeuw hebben? Iets heeft mij altijd aangetrokken tot sneeuw. Misschien komt het doordat het sneeuwde toen ik geboren werd. Het was dus al een lange droom om in de koude bergen te gaan wandelen en het noorderlicht te vinden. Het plan was eigenlijk om dit in IJsland te doen, maar wat google flight uurtjes later kwam ik terecht op de Lofoten eilanden…